国際日本武術空手道 | International Japan Karate-Do Association

Карате клуб Шисейкан, гр. София

Интервю с Кейго Абе, 8 Дан, Главен инструктор на Японската Шотокан Карате Асоциация (JSKA)

 

 

Интервю с Кейго Абе, Главен инструктор на Японската Шотокан Карате Асоциация (JSKA), 8 Дан Шотокан карате.

 

- Сенсей, нашето интервю ще засегне множество теми и преди това бих искал да ви благодаря за отделеното време. Това означава много за нас.

- Удоволствието е за мен. Ще се старая много, отговоряйки на вашите въпроси.

 

- Имате ли някакво отношение към сенсей Фунакоши?

- Не, той беше починал когато пристигнах в Токио.

 

- Какъв инструктор беше сенсей Масатоши Накаяма?

- Той беше много сериозен. Ние упорито тренирахме. Накаяма сенсей следеше не само да тренираме добросъвестно, а също така и интелектуалното ни развитие. Той искаше ние да разбираме себе си и да развиваме в нас най-добрите човешки качества.

 

- Можете ли да разкажете някои спомени за сенсей Накаяма, които не са така известни?

- Сенсей Накаяма много обичаше изкуството и художествената фотография. Негови работи се излагаха в професионални художествени галерии.

 

- Изучавали ли сте други видове будо освен карате?

-Да, занимавам се с иайдо повече от 30 години.

 

-Каква полза получихте от иайдо и как това повлия на вашето карате?

- На тренировките по карате вие не можете за убиете своя противник, в иайдо- обратно- всичко се прави с цел да съсечете противника. Тези занимания повишават духовното ниво и ценноста на живота. Съвременното карате изгуби принципа "иккен хисацу"-  "да убиеш с един удар".
 

- Считате ли, че спортното карате разрушава духа на карате-до?

- Това е дълбок и интересен въпрос. Важно е да се чувства баланс. Истината, както винаги, е по средата: между заздравяването и укрепване на тялото, спорта, забавлението и будо (живот или смърт в реална ситуация). Технически тези части са различни. Не бива да се бърка в избора на правилния път във всеки един от изброените аспекти. Заздравителните занимания по карате ви позволява да се борите с болестите и да удължите активната част от живота си. Истинската тренировка по будо карате може да доведе до сериозни наранявания за вас и вашите партньори. Необходимо е да бъдете много внимателни в тези занимания. Освен това трябва да се стремите никога да не използвате карате в реална ситуация. Вие сте длъжни да развивате интуиция, характер и способност за избягване на двубой. Обучението по карате като будо няма никакво приложение в нашето общество. Избягването на битка – това е най- добрата самозащита. Ако живеехте по време на война, където ръкопашния бой не е рядкост, тогава вашите занимания биха се променили драстично. Да се надяваме, че това никога няма да стане необходимост. Спортното карате позволява достигането до недостъпно до преди време високо физическо ниво без сериозни наранявания. Тук отношението е много важно. Ако духът на карате се унищожава, то това е заради самите хора и тяхното отношение, но не благодарение на спорта. С каквото и да се занимавате, винаги трябва да имате за цел да станете по-добри. Опитайте се да разберете своите силни и слаби страни. Станете добър, честен, надежден човек, възпитавайте своя характер. Това е духът на карате до.

 

- Ос. Смята се, че Сенсей Гичин Фунакоши е бил против концепцията за спортното карате. Вие казахте, че не сте тренирали с него. Но според вас какво е било мнението му?

- Това е сложен и противоречив въпрос. Сенсей Масатоши Накаяма често говореше за Сенсей Фунакоши. Доколкото знам, Фунакоши сенсей е бил човек, способен да изрази мнението си  много дипломатично. Той е разбирал, че нашето карате ще расте и ще се променя. Също така е разбирал, че карате ще бъде повлияно от хора и различни неща. Ето защо той е подбирал думите си много внимателно. Наистина не знам какви са били мислите му. По-добре е да се каже, че са били неизвестни. Фунакоши сенсей винаги е говорил, че е много важно да усъвършенстваш характера си. Мисля, че трябва да обърнем специално внимание на това.

 

- Каква беше разликата в тренировъчният процес преди въвеждането на състезания по ката и шобу ипон кумите?

- Правилата за съревноваване повлияха силно върху заниманията ни. Преди тях ние тренирахме кихон, ката, якусоку кумите. Всички усъвършенствахме придвижванията, защитите и контраатаките и изглеждаше, че това ще продължи вечно. Понякога на по-високите пояси това омръзваше и те недоволстваха. Шобу иппон донесе по- чиста и по- малко досадна структура на обучение. Това позволи техниката да расте и да се развива по естествен път.

 

- Шобу иппон кумите е замислено, когато сте тренирали в Хонбу дожо под ръководството на Накаяма сенсей. Участвахте ли в неговото създаване?

- Да, аз разработих правилата на съревнованието шобу иппон, така че да се поддържа идеята на будо: да се порази противника с един съвършен удар. Да направиш иппон означава да си убил противника; техниката трябва да бъде изключителна. Опонентът може да бъде убит и с два добри, но по-малко перфектни удара (ваза ари). Шобу иппон учи карате практикуващия на добро разбиране и повишено внимание, защото няма друг начин да оцелееш, ако си на косъм от смъртта. При това, ние се нуждаем от интензивно психическо и емоционално напрежение, за да поддържаме правилната нагласа. Традиционното шобу иппон кумите също така помага за развиването и поддържането на висок стандарт на техническите умения.

 

- Препоръчвате ли съвместяването на карате с други видове будо?

- Преди много години войните се обучавали в различни видове бойни изкуства. Те удряли и ритали, хвърляли противниците си, чупили кости и рязали с мечове труповете на враговете си. Въпреки, че звучи варварски, всичко това е било позволено на войните за правилно разбиране и усещане какво могат да направят с човешкото тяло техните оръжия и умения. Различните видове оръжия били използвани както на земята, така и яздейки кон. Затова препоръчвам съвместяване на карате с други видове будо; вие сте длъжни да сте запознати с многото различни видове бойни изкуства.

 

- Има ли различия в принципите, които биха могли да доведат до объркване в учениците?

- Ако бойното изкуство се изучава правилно, тогава основните принципи трябва да бъдат еднакви и да си съответстват. Съществува само човешкото тяло. Когато казвам, че се занимавам с много бойни изкуства, нямам предвид да практикувам Шотокан в понеделник, Годзю-рю в сряда и т.н. Искам да кажа, че умът ви трябва да бъде отворен за изучаването на принципите, техниките и методиката на други стилове.

 

- Препоръчвате ли практикуващите Шотокан карате да изучават оригинални, “Окинавски” версии на ката, както и други ката, които няма в Шотокан.

- Разбира се, това е много важно. Изучаването на окинавските кати е задължение за "напредналите" каратеки от стила Шотокан. Това ни позволява да уловим и по-добре да разберем еволюцията на съвременната ката. В противен случай е невъзможно да се постигне това разбиране. Много техники са останали непроменени през последните 40 години, но ранното карате се е изменяло много динамично. Ето защо е необходимо да се изучават старите окинавски форми; те се явяват прозорец към миналото.

 

- Съвременните версии на ката се различават много от оригиналните. Какво мислите за тези изменения?

- По отношение на прилагането на ката, тези промени не бяха добри, но по отношение на биомеханиката - промените са много положителни. Накаяма сенсей е първият, който провежда научни изследвания в областта на карате и ката в частност. Неговите открития позволяват да се развие карате до нивото, което имаме сега. Благодарение на това той продължава да ни учи.

 

- Сенсей, казахте, че „от гледна точка на прилагането на ката тези промени не са добри.“ Бихте ли обяснили това?

- Да, разбира се. Изначално ката са разработени за будо. Ката е вид библиотека от техники, които могат да лишат врага от дееспособност или дори живот. Не забравяйте, че много ката и техники се появяват в Китай, а Китай е участвал в много войни. В крайна сметка, тези бойни методи са попаднали на Окинава, която също е била арена на бойни действия. Имайте предвид, че тогава битките са били ръкопашни, и не е имало "умни" бомби с лазерно прицелване. Убивали са се лице в лице, биейки се с оръжията на човешкото тяло. Борили са се за живота си сред труповете на приятелите си. Всичко това е развивало неописуема умствена концентрация на воѝна. Тази концентрация не може да бъде постигната, без да е била в условия на ужасяваща реалност, лице в лице с противника си. Техниките на ката са произлезли от истински боен опит, когато е било необходимо да се убива и това да се прави бързо. Сегашните войни много се различават от войните от миналото и ние не сме бойци, които убиват някого почти всеки ден на бойното поле. Фунакоши Сенсей развива карате-до и го противопоставя на карате-джуцу, изкуство и философски образ на живота в една бойна техника. Той е направил ката физически сложна и фокусирана върху динамиката и красотата на тялото. Това позволи на трениращите да се съсредоточат върху борбата с най- опасния противник на нашето съвремие- самия себе си. Този преход от „джуцу” към „до” е бил необходим за приемането на карате в Министерството на образованието на Япония и преподаването му в училищата. В резултат на това днес милиони хора участват в карате; нещо е било изгубено, но за сметка на това е получено нещо много повече. Във всички случаи, будо присъства в нашето карате. Ако тренирате усилено и задълбочено изучавате карате, ще разберете, че оригиналните принципи и техники са все още живи, само че изглеждат малко по- различно.

 

- Очевидно е, че използването на оръжия има силно влияние върху формирането на нашите ката, и сме виждали много снимки, в които Гичин Фунакоши използва оръжия. Преподавал ли е той кобудо в зала Шотокан?

- Не съм сигурен, но все пак вярвам в това. Той умря много преди пристигането ми в Токио. Сенсей Накаяма преподаваше самозащита срещу оръжия.

 

- Изучават ли се някакви философски уроци, вследствие на физическата тренировка в ката?

- Да, задълбоченото изследване на ката е свързано с  построяване на модел на противника, изучаването и разбирането на човека. Също така е необходимо да се разбере връзката между кихон, ката и кумите. Концентрацията и въображението, изучавани в сериозни ката, позволяват да предусетите мислите и действията на противника, а също и да дават съсредоточеност в живота. Необходимо е това да се изучава усърдно в течение на дълъг период от време.

 

- Кога учениците трябва да започнат да учат бункай?

- Те трябва да започнат тези занятия възможно най- рано. Необходимо е да се изучава бункай при тренировките на ката.

 

- Сенсей, следващият въпрос е предмет на много интересни дискусии. Какво е това "ки"?

- (смее се) Това е много сложен и широк въпрос. Kи е невъзможно да се опише или изрази. Тези, които дават дълго и подробно описание на ки, наистина не знаят за какво говорят. Ки е енергия, свързана с отпускането, дишането, своевременността(правилния момент), равновесието и намерението. Ки е комбинация от много компоненти, които работят заедно хармонично.

 

- Добре, вие казахте, че е неописуемо. Но може ли да видим примери за ки? Чували сме разкази за сенсей по айкидо Уешиба,  хвърлящ и преобръщащ хора, намиращи се на разстояние от него. Виждали ли сте нещо подобно?

- Всеки може да пренасочи енергия и намерение. Ако това се направи правилно, тази промяна на посоката ще даде много мощен и драматичен резултат. Но аз не вярвам, че е възможно да се събори противник, без да има пряк контакт с него.

 

- Можете ли да опишете развитието на вашата лична енергия ки?

- До 30 годишна възраст имах само физическа сила, скорост и сила. След това развих „лекотата на допира” в себе си и всичко, особено кумите, ми стана по-лесно.

 

- "Лекота на допир" е много интересен начин да опишете чувството си ... Какво мислите за тай чи за практикуващите карате?

- Мисля, че тай чи е отлично. То учи на получаване на енергия от разхлабването, което е много важно за разбиране от всеки каратека. Болшинството подценява силата на спокойното (разхлабено)  състояние. Хората ще имат по- мощна техника и енергичен живот, ако се научат да се отпускат повече. Аз правя тай чи упражнения по време на личните си тренировки; това е много полезно.

 

- Фунакоши Сенсей казва, че ниските стойки са за начинаещи, а високите стойки - за "напредналите". Въпреки това, напредналите ученици никога биха започнали да развиват сила и техника, тренирайки във високи стойки, а в състезания или изпити дори биха били наказани за високи стойки. Какво мислите за Окинавскиото карате, високите стойки с използването на вибрациите на тялото и за Шотокан карате с ниските стойки с използването на въртене?

- Добър въпрос. Разбрах какво имате предвид. Вибрациите на тялото във високите стойки присъстват в нашите занимания и всеки трябва да научи това. Ние се придвижваме във високи позиции, когато трябва да започнем от позицията на шизентай (както в санбон кумите), и след това да преминем в стойка за защита и контраатака. По време на такава тренировка започвате от висока позиция. Не е нужно да използвате ниска стойка, защото високата позиция е много по-проста. Всичко зависи от ситуацията. Трябва да използвате подходяща стойка в зависимост от случващото се в момента. В двубой височината на стойката естествено варира. За да излезете от линията на атаката (тай сабаки), високата позиция е по-добра тъй като тя е по-подвижна. Дълбоките стойки осигуряват по-добра стабилност благодарение на своята форма и ниско положение на центъра на тежестта. Поради факта, че ситуацията определя височината на стойката, каратеката трябва да може да генерира енергия от позиция с всякаква височина. Енергията на вибрациите идва едва след като човек стане експерт в генерирането на енергия, дължаща се на въртенето в ниска стойка. Това се дължи на факта, че вибрациите предполагат много по- ниска амплитуда на движение. Това е една от причините, поради която подкрепям практикуващите Шотокан, които също практикуват окинавска ката. Трябва да вземем уроци от други стилове и да разберем откъде идват. Всеки е в състояние да създаде енергия от вибрациите, правилно да разбере динамиката на тялото. Повтарям, че за получаване на енергия от вибрациите на тялото отнема дълго време .

 

- Колко важно е напрежението на коленете навътре или навън по време на тренировките на позициите?

- (смее се) Ах ... забавни неща ви идват на ум. Популярна грешка сред участниците в Шотокан карате умишлено преувеличава изкривяването на краката за добър външен вид на позицията. Йошитака Фунакоши, синът на Гичин Фунакоши, беше с леко криви крака и учениците му, подражавайки му, започнаха да притискат коленете си твърде далеч. Необходимо е колената да се поставят навътре в стойки с извеждането на бедрата навън и да се изтласкат коленете навън в позициите с бедрата навътре. Но всичко това трябва да се направи естествено, така че да не възникнат проблеми със ставите. Трябва да се приложи подходящо налягане върху коленете навътре или навън, така че стойките да са стабилни и в същото време подвижни.

 

- Сенсей, имате ли някакви допълнения, които бихте искали да кажете на читателите?

- Последна мисъл. Трябва да се опитаме да избегнем неконтролирани, агресивни хора, които пречат на нашето развитие. Моля, бъдете отворени и се отнасяйте с разбиране към другите. Не забравяйте, че карате развива човешки качества. Това ще ви позволи да бъдете истински честен и успешен човек. С този дух вие ще се докосвате с живота на онези, които срещнете по позитивния си път.

 

- Сенсей, благодаря ти за вниманието и мъдростта. Имам какво да мисля. Наистина оценявам вашето търпение.

 

- Ос!

 

 

Интервюто се препечатва със съкращения.

Превод от руски Михаил Ангелов